وایر شمع تقویتی چیست؟

وایر شمع تقویتی چیست؟ آیا وایر شمع مقاومت صفر همان وایر شمع تقویتی است؟ آیا، واقعا وایر شمع تقویتی وجود دارد؟ مزایای وایر تقویتی چیست؟ معایب و ضررهای وایر تقویتی چیست؟ وایر شمع مقاومت صفر به چه معناست؟ تفاوت وایر شمع تقویتی و معمولی چیست؟

چند وقتی است که تب وایر شمع تقویتی خیلی تند شده و افرادی به دنبال خرید و سود جویانی به دنبال خالی کردن جیب مشتریان هستند. در این نوشتار به دنبال توضیح بیشتر در مورد وایر تقویتی هستیم تا بیشتر با این واژه آشنا شویم.

قبل از ورود به بحث دقیقا تعریف درستی از وایر شمع داشته باشیم.

وایر شمع چیست؟

وایر شمع یکی از اجزای مهم سیستم برق رسانی موتور خودرو است. فرض کنید درون موتور مخلوطی از هوا و بنزین وجود دارد. برای ایجاد دوران روی میل لنگ باید این مخلوط هوا و بنزین مشتعل شود. برای اشتعال نیاز به یک جرقه بسیار قوی داریم. این جرقه توسط شمع خودرو ایجاد می شود.

اما شمع نمی تواند از خودش برق تولید کند و باید برق خود را از باطری بگیرد. شمع فقط تحت ولتاژ بالا می تواند جرقه بزند ولی ولتاژ باتری محدود است. عمل افزایش ولتاژ توسط کوئل انجام می شود و اما در اینجا به کارکرد مهم وایر شمع می رسیم.

وایر شمع قطعه ای است که این ولتاژ زیاد را به شمع انتقال می دهد. در ماشین های قدیمی وایر شمع سیمی این وظیفه مهم را انجام میداد. کابل ها نقش مهمی در این نوع وایرشمع ها داشتند و طبیعتا هر چه قدر مقاومت این نوع کابل ها کمتر بود ماشین کارکرد بهتری داشت.

در خودروهای جدید اما این رابط کوتاه شده و دیگر سیم یا کابل وایر شمع حذف شده است که اصطلاحا به آن بوت کویل یا بوت وایر گفته می شود.

نقش وایر شمع در خودرو

وایر شمع وظیفه بسیار مهمی در درست کار کردن موتور خودرو دارد. اگر ماشین شما دچار خام سوزی شده، اگر موتور خودروی شما دچار ناک است، اگر ماشینتان قدرت و توان کافی ندارد احتمالا وایر شمع شما دچار مشکل شده است.

وایر شمع تقویتی چیست؟

کمی به عقب برگردیم. زمانی که هنوز وایر شمع های خودرو های کاربراتوری مورد استفاده قرار میگرفت و وایر شمع های کلاس اف (کلاس F) تولید نشده بود. در وایر شمع های قدیمی یک رشته مس در وسط وایر شمع بود و فقط با سیلیکون روکش سیم را تقویت کرده بودند تا مقداری نویز و برق دزدی آن را کمتر کنند.

این وایر شمع ها با ایجاد نویز و پارازیت، بر روی امواج رادیویی تاثیر می گذاشتند و در زمان روشن بودن ماشین، رادیو خش خش کرده وبه خوبی کار نمی کرد. این امواج بدن انسان را هم در دراز مدت تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد آسیب به بدن می شدند.

در عین حالی که  مقاومت این وایر ها صفر بود و برق رسانی خیلی خوبی داشتند، نویز و پارازیت زیادی نیز ایجاد می کردند. الان هم در خودروهای مسابقه از این وایر ها استفاده می شود. بعد از این، وایرهای ابریشمی و بعد از آن ها وایرهای بوبین دار با کلاس های مختلف به بازار آمدند.

وایر های استاندارد بوبین دار، دارای مقاومت هستند و این مقاومت برای کاهش نویز و پارازیت ضروری است. مقاومت استاندارد این وایر ها هم از 4500 تا 6500 اهم در یک متر کابل وایر هست.

آخرین نسل وایر های بوبین دار وایر های کلاس f با کابل های برید دار هستند که از کارایی مطلوبی برخوردار هستند.

 

پس از این یک سری از افراد به دنبال کاهش مقاومت و استفاده از وایر های با مقاومت صفر بر آمدند که هر کدام از ترفند های مختلف برای این کار استفاده کردند.

انواع وایر تقویتی مقاومت صفر

یک سری از افراد از کابل های سیمی مثل قدیم استفاده کردند. در قسمت مغزی این وایر ها از سیم مسی با آبکاری قلع استفاده می شود. این مدل وایر ها فقط در خودرو های کاربراتوری و خودرو های مسابقه ای جوابگو هست. در خودرو های جدید تب استفاده از این وایر شمع ها بسیار زیاد شده است. این مدل وایر ها در دراز مدت به قطعات انژکتور آسیب می رسانند.

بعضی دیگر از وایر های با سه مغزی استفاده کردند. در این مورد علاوه بر بالا رفتن قطر وایر هزینه تولید هم بسیار بالا بود. عده دیگری هم از وایر های با تراکم سیم بالاتر استفاده کردند. در این مورد هم مقاومت سیم پایین آمد. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند.

هنوز درباره این مدل وایر ها و مدل مقاومتی آزمایش جدی صورت نگرفته و تفاوت جدی بین این وایر ها مشخص نشده است.

شمع مناسب با وایر شمع تقویتی

با توجه به مقاومت کم این محصولات باید از شمع موتور اصلی در کنار آنها استفاده کرد. استفاده از شمع های تقلبی می تواند به خودرو آسیب برساند. استفاده از شمع موتور اصلی با وایر تقویت کننده شتاب و قدرت خودرو شما را بسیار افزایش می دهد. اما مصرف بنزین را افزایش می دهد. استفاده از وایر های تقویت کننده باعث نرم شدن خودرو می شود.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

دسته‌بندی‌ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید